Masz pomysł na swój biznes. Jesteś już na etapie gdy prawie wszystko jest zapięte na ostatni guzik. Potrzebujesz jeszcze logo dla swojej firmy. Wiesz, że ten mały graficzny znak będzie twarzą Twojej firmy. Będzie miał ogromne znaczenie dla jej wizerunku. Z naszego poradnika dowiesz się samych przydatnych i praktycznych porad, które ułatwią Ci przejście przez wszystkie etapy zamawiania logo . Przekażą Ci je specjaliści w zakresie tworzenia wizerunku marki i projektowania logo.

Czy Twoja firma powinna mieć logo?

To pytanie stawia sobie chyba każdy przedsiębiorca, zwłaszcza ten, który prowadzi małą firmę. Jeżeli rozpoczynasz prowadzenie własnej firmy i będziesz działać w niszowej branży, w której konkurencja jest znikoma Twój start zapewne będzie lekki. Rynków niszowych jest coraz mniej dlatego najprawdopodobniej Twój produkt i firma będą miały sporą konkurencję. Szukasz już na pewno sposobu aby pomóc Twoim produktom lub usługom zabłysnąć i w krótkim czasie stać się rozpoznawalnymi. Tu z pomocą przychodzi logo firmowe. Logo pozwoli sygnować Twoje produkty lub usługi indywidualnym znakiem, nazwą oraz kolorem. To dzięki niemu już wkrótce klient od razu rozpozna, że to Twoja firma i jej produkty. To najważniejsze zadanie dla logo firmy.

Jaka firma powinna mieć profesjonalne logo:

  • Firma, która rozpoczyna lub prowadzi już działalność na rynku, na którym panuje konkurencja. Inwestycja w dobre logo jest w tym przypadku niezbędna.
  • Logo firmowe powinna zamówić marka, która chce być rozpoznawalna przez klientów spośród innych podobnych firm.
  • Jeżeli sprzedajesz produkty, które posiadają jakąś wyjątkową cechę np. są niepowtarzalne, luksusowe czy prestiżowe sygnuj je logo Twojej firmy.
  • Prowadzisz jednoosobową działalność lub małą firmę, w której głównym produktem są Twoje umiejętności, doświadczenie i wiedza sygnowane Twoim nazwiskiem? Powinieneś mieć logo i markę osobistą. Dotyczy to przede wszystkim logo dla adwokata, logo kancelarii, logo radcy, logo dla fotografa, logo dla lutnika czy logo dla lekarza prowadzącego prywatną praktykę. Wszyscy są specjalistami w swoich dziedzinach a profesjonalne logo podkreśli ich prestiż i widzę, na której opierają swoją firmę.
  • Wprowadzasz nowy produkt lub markę własną na rynek. Logo firmy pomoże nowym produktom zaistnieć i ugruntować swoją pozycję.

Kogo wybrać do zaprojektowania logo firmy?

Na logo firmy spoczywa olbrzymie zadanie i odpowiedzialność dlatego powinno być zaprojektowane przez odpowiednią osobę. Powinien to być ktoś kto na co dzień zajmuje się projektowaniem logo. Może to być oczywiście firma ale specjalizująca się w tworzeniu graficznego wizerunku firmy. Freelancerów i firm graficznych jest wiele. Najczęściej firmy takie zajmują się zaprojektowaniem logo przy okazji opracowywania innych projektów, do których potrzebny jest znak firmy. Takiemu logo zazwyczaj poświęca się zbyt mało czasu. Logo wykonywane jest na szybko, bez przeprowadzenia nawet podstawowej analizy branży i klientów firmy. Logo takie nie może być zaliczone do skutecznego i profesjonalnego symbolu firmy. Logo wykonane przez taką firmę lub osobę nie przetrwa próby czasu. Nie przyniesie również efektów, których się po nim spodziewa właściciel firmy. Pocieszającym jest fakt, że z każdym rokiem przybywa w Polsce profesjonalnych firm zajmujących się wykonywaniem projektów logo.

Projektem Twoje logo powinna zająć się osoba lub firma, która na co dzień zajmuje się tworzeniem znaków firmowych.

Przy wyborze i porównywaniu ofert na projekt logo kieruj się kilkoma zasadami:

1. Obejrzyj ostatnio wykonane realizacje firmy.

Zobacz czy te projekty Ci się podobają. Czy są wykonane precyzyjnie. Bądź obiektywny. Jeżeli masz choćby małą wątpliwość, jedno czy dwa projekty są słabe to może oznaczać, że i Twoje logo będzie na podobnym poziomie.

2. Poproś o pokazanie przynajmniej dwudziestu projektów logo wykonanych w ostatnim czasie.

Duża część firm, która projektowaniem logo zajmuje się sporadycznie nie ma tak naprawdę w swoim portfolio wielu projektów logo. Mogą być świetni w projektowaniu grafiki 3D ale projektowanie logo to inna dziedzina i potrzeba posiadania innych umiejętności i wyczucia.

3. Przy wyborze oferty nie sugeruj się ilością propozycji logo jakie masz otrzymać.

Nie ilość projektów jest tu najważniejsza. To nie jest taśmowa produkcja projektów. Na każdy profesjonalnie wykonany projekt potrzebny jest czas. Dużo czasu. Nie łudź się, że ktoś kto oferuje Ci 10 i więcej propozycji logo poświęci na każdy z nich odpowiednio dużo czasu. To wyłącznie kwestia marketingu i strategii firmy, która ilością chce przyciągnąć klientów.

4. Logo w 24 godziny. Nigdy się nie spiesz!

To kolejny chwyt marketingowy, na który często nabierają się osoby, które chcą kupić projekt logo. Nie licz na to, że grafik w momencie przyjęcia Twojego zamówienia rzuca wszystkie inne projekty, nie śpi w nocy by po 24. godzinach przesłać Ci 10 propozycji twojego logo. Z relacji osób, które wybrały takie oferty wiemy, że logo te były mało interesujące i brakowało im pomysłu. Najprawdopodobniej logo takie powstało z gotowych elementów zawczasu przygotowanych lub grafik kupionych w bankach grafik.

5. Cena logo.

Temat ceny logo jest chyba najczęściej powtarzaną i odmienianą frazą przy analizie ofert. Temat jest ważny, obszerny i wyjaśnimy go szczegółowo w osobnym artykule. Natomiast chciałbym zwrócić uwagę na jeden czynnik, który ułatwi Ci lub przynajmniej pomoże w wyborze logo analizując cenę. Zaprojektowanie jednego logo, gdyby pominąć cały długi czas jaki trzeba spędzić nad analizą branży i wymyśleniu kreatywnego pomysłu, może zająć od kilku do kilkunastu godzin pracy przy samym komputerze. Jeżeli teraz otrzymasz ofertę zaprojektowania logo, w której ktoś oferuje Ci 8 projektów i gwarantuje, że je dostaniesz za dwa dni to sam sobie odpowiedz jakie projekty otrzymasz. Nie licz również na to, że grafik będzie zajmować się tylko Twoimi projektami i spędzi dwie noce by dostarczyć Ci logo na czas. Analizując oferty spójrz realnie na ceny i pamiętaj, że dobre profesjonalne logo jest inwestycją w firmę. Logo jest grafiką, która będzie na siebie zarabiać jeżeli będzie tylko odpowiednio dobrze zaprojektowana.

Już wkrótce zaprezentujemy kolejną część praktycznych rad, które pomogą Ci zamówić logo dla firmy. W następnym artykule podpowiemy na co zwrócić uwagę podpisując umowę na projekt logo.

Do zobaczenia!